De 'Arboproof' werkplek

Gepubliceerd op 17 februari 2022 om 09:08

Voor veel mensen is het ‘gewone leven’ weer begonnen, en kunnen zij weer naar kantoor komen om te werken. Echter zijn er ook bedrijven die het (deels) thuiswerken blijvend handhaven. Ook zijn er werknemers die het thuiswerken als prettig hebben ervaren. Alleen is het wel van belang dat je jouw thuiswerkplek, arboproof inricht. Want hoewel de verleiding soms groot kan zijn, met de laptop op schoot in bed met een kussen in je rug, onder het mom: ‘Ach, ik heb toch geen TEAMS-meeting vandaag…’, gezond is het niet. Natuurlijk voor een keertje kan het geen kwaad, alleen blijkt het toch zo te zijn dat er bij veel thuiswerkers, de arbonorm, waaraan een werkplek aan dient te voldoen, ver te zoeken is.

Definitie van gezonde thuiswerkplek

 Het mag duidelijk zijn, dat de eettafel met eetkamerstoel, niet voldoen aan de geldende de eisen, qua gezonde werkplek. Gelukkig zijn er steeds meer bedrijven die kantoormeubilair beschikbaar stellen voor de thuiswerkers of hybride-werkers. Bij de huisartsenpraktijken is een stijging te zien, waarbij de huisarts moet doorverwijzen naar de fysiotherapeut. Rug-, nek-, en armklachten zijn, veel gehoorde klachten. Alleen, je kunt wel naar de fysiotherapeut gaan, maar als je niets veranderd aan de werkplek, blijven er zich klachten aandienen. Je kunt de pijn (tijdelijk) onderdrukken, terwijl het beter is om preventief te werk te gaan. 

Wat begint bij deugdelijk kantoormeubilair. Overleg in eerste instantie met je leidinggevenden, of zij mogelijkheden zien hierin te faciliteren. Kan dit niet, omdat je bijvoorbeeld er zelf voor kiest thuis te werken, is het belangrijk om goed je huiswerk te doen! Door jezelf te verdiepen in deze materie, en wat nu precies een arboproof werkplek is, voorkom je een impulsaankoop.

Maar hoe moet het dan wél?

 

Er komt best nog wel wat bij kijken om een thuiswerkplek in te richten die aan de arbonorm voldoet. Om te beginnen is het natuurlijk de beschikbare ruimte die je thuis hebt, om je thuiskantoor in te richten. Indien mogelijk is het meest ideaal om een aparte ruimte in te richten als je thuiswerkplek. Zo lopen privé en zakelijk minder door elkaar heen. Voor een bureau is het raadzaam om voor een breedte te kiezen van minimaal 120 cm en qua diepte op 80 cm uitkomt en qua hoogte (verstelbaar) tussen de 62 en 86 cm. Als jouw functie het toestaat zou je ook kunnen overwegen te kiezen voor een zit sta bureau. Dit type bureau is in hoogte verstelbaar, zodat je afwisselend staand- en zittend aan het werk kunt gaan. 

Er is geen hogere wiskunde nodig om je te realiseren dat bij het aankopen van een stoel, uitkijkt naar een ergonomische bureaustoel. Zodat je zonder lichamelijke klachten te krijgen, de hele dag achter je bureau kunt zitten. Uiteraard is het belangrijk om ervoor te zorgen dat zowel armen als benen in een hoek van 90 graden gepositioneerd zijn. Veel bureaustoelen hebben een maximale draagkracht tot 120 kg. Omdat geen mens gelijk is, is het aan te bevelen om een bureaustoel te kiezen, die verstelbaar is in hoogte, maar waar ook de armleuningen van versteld kunnen worden. Kijk bij voorkeur naar een bureaustoel die voldoet aan de aanbevolen maten. Dit is onder andere te terug te vinden in NPR 1813, wat staat voor Nederlandse Praktijk Richtlijnen, wat een ARBO norm in Nederland betreft. Deze extra Nederlandse toevoeging die naast de NEN-norm is geregistreerd, komt omdat de mensen in Nederland relatief langer zijn dan in andere delen van Europa.

Dat is alles?

 Helaas, was het maar zo simpel. Maar naast goed kantoormeubilair, is het ook belangrijk om een kwalitatief goed beeldscherm te hebben, die op de juiste afstand en hoogte is ingesteld, ten opzichte van je zitpositie. Denk daarnaast er ook aan om regelmatig weg te kijken van je scherm, even tussendoor een wandeling te maken en zorg ervoor dat je voldoende vocht opneemt. Bemerk je dat je veel begint te gapen, dan kan een raampje openzetten uitkomst bieden, want dan heb je mogelijk wat zuurstofgebrek. 

Neem voor een vrijblijvend advies gesprek contact op met ons. 


«   »