Probleemoplossend communiceren

Gepubliceerd op 2 november 2021 om 09:02

Wekelijks verschijnt er weer een nieuwe blog over allerhande onderwerpen in relatie tot burnout en stress gerelateerde onderwerp. Wil je ons blog volgen en wil je op de hoogte gehouden wanneer er weer een nieuwe blog op onze pagina is toegevoegd. Meldt je dan even aan via onze contact pagina of (klik hier)

Bij communicatie wordt er zeer divers informatie gedeeld. Je kunt hierbij denken aan communiceren door middel van geluid (spraak), vorm (beeld, symboliek en teksten), maar daarnaast is non-verbale communicatie, vaak doorslaggevend qua betekenistoekenning, boven doelbewust gekozen woorden. Al met al hebben we veel te maken met communicatie. Wanneer je burn-out bent of dreigt te worden, zie je vaak dat er meer ontwijkend wordt gecommuniceerd, aannames worden gedaan en gesprekken die als probleemoplossend dienen, als een persoonlijke aanval of als twijfel aan de ernst van de burn-out wordt opgevat. Tijd om hier eens wat dieper op in te gaan.

Maak van je hart geen moordkuil.
Het is belangrijk ervoor te zorgen dat de communicatie open en transparant is tussen jou, de werkgever, bedrijfsarts en/of het uitkeringsorgaan. Op het moment dat er ‘ruis’ op de lijn komt, ontstaan er ook misverstanden. En wanneer dit niet duidelijk wordt uitgesproken naar elkaar, ontstaan er irritaties aan beide kanten, waardoor de motivatie verminderd bij degene die burn-out is, en hier de ‘hakken in het zand’ zet tegen het re-integreren. Zonde, en ook beslist niet nodig, want door je kaarten open op tafel te leggen en jezelf ook kwetsbaar op te durven stellen, bereik je meer dan in verzet te gaan. Spreek jezelf uit, zonder in de aanval te gaan, maak voor aanvang van een gesprek met de partijen die direct of indirect te maken hebben met jouw herstel, een lijstje met aantekeningen van zaken die je bespreekbaar wilt maken.

Bespreekbaar maken
Gelukkig is er de laatste jaren steeds meer aandacht voor burn-out. Hierdoor is de ‘kennis’ hierover toegenomen en op het internet is veel over dit onderwerp te vinden. Toch blijkt dat er nog steeds werkgevers zijn, die weinig tot niets weten van wat burn-out zijn nu daadwerkelijk inhoudt. Investeer wat in kennisoverdracht voor je leidinggevenden. Dit kan al op een eenvoudige wijze, door in een mail een aantal duidelijke weblinks te versturen, zodat op dit onderwerp kan worden
ingelezen. Daarbij, maak je het pad vrij voor eenieder die na jou komt met burn-out klachten binnen je organisatie. Je kunt er niet vanuit gaan dat ‘ze het maar moeten weten’. Niemand is perfect, ook je leidinggevenden niet!

Samen sterker

Burn-out ben je niet alleen. Als je dierbaren en collega’s rondom een persoon die burn-out is willekeurig zou vragen wat zijn of haar ervaringen zijn, is de uitkomst verrassend! Variërend van het ‘korte lontje’, ‘aldoor moe’ tot het ‘maken van fouten’ op de werkvloer, zijn veelgehoorde situaties. Bij burn-out loop je dus al langer
tegen je eigen grenzen aan, de symptomen zijn in ieder geval minimaal 6 maanden aanwezig, wat dus concreet betekent dat je partner, vrienden en/of collega’s ook al die tijd te maken hebben met jouw andere manier van reageren. Daarbij komt burn-out vaak samen in combinatie met stress op de werkvloer en vervelende situaties op het thuisfront. Het is dan ook raadzaam om, indien je een partner hebt, deze actief te betrekken bij jouw weg naar herstel. 

Blauwdruk

Zonder te labelen, is inmiddels bekend dat de ene persoon meer gevoelig is om burn-out te raken dan de ander. De volgende persoonskenmerken komen vaak voor bij stress en burn-out:

“Je hoofd: waarom overkomt mij dit nu weer? Je ziel: let op, er wordt iets zichtbaar gemaakt voor je"

 

Welke stappen?


Als je de diagnose burn-out hebt, is het zaak om
een stappenplan te maken naar je herstel toe.
Concreet komt dit neer op het volgende: neem
voldoende de tijd om rust te nemen en zeg ‘nee’
als men taken aan je wil geven, zet de
stresserende factoren op een rij en denk niet in
problemen maar in oplossingen en tot slot,
realiseer je dat je het niet alleen hoeft te doen.
Een goede therapie zoals Re-Attch at Work, kan
je helpen orde in de chaos te scheppen. Als je
daarnaast zorgt voor een gezonde levensstijl,
dus gezond eten, voldoende hydrateren, en
bewegen (in de buitenlucht), ben jij straks weer
volledig in balans.

  • Moeite met het aangeven van grenzen
  • Perfectionisme
  • Een gebrek aan zelfvertrouwen
  • Geen ‘nee’ kunnen/willen zeggen
  • Een te goot verantwoordelijkheidsgevoel
  • Zoeken naar bevestiging/erkenning
  • Moeite met het uiten van gevoelens
  • Een hoge mate van ambitie
  • Niet stil kunnen zitten
  • Veeleisend naar jezelf zijn (lat hoog leggen)
  • Competitief zijn

Het is vanzelfsprekend dat bepaalde persoonskenmerken niet zo eenvoudig te veranderen zijn. Toch is er met de juiste training, veel te bereiken, waardoor ook het doorbreken van vaste patronen niet uitgesloten behoeven te worden. Het belangrijkste is dat jij voor jezelf helder hebt, wat jij nodig hebt. De handuitreiking
is er, nu alleen nog deze aanpakken!


 »